Universiti Tarbiyah | Saling
tidak tumpah seperti orang dewasa lagaknya. Tidak mementingkan diri dan
sungguh pemurah. Ya, dirinya sungguh pemurah tatkala mewakafkan
rumahnya untuk kemaslahatan dakwah dan tarbiyah pada ketika itu. Tempat
tinggalnya di kawasan Bukit Safa menjadi pilihan, sebagai tempat
berkumpul Rasulullah S.A.W. dan para sahabat semasa dakwah masih sirriyah ( secara sembunyi).
Bukan itu sahaja! Di situ jugalah tempat Nabi Muhammad S.A.W mengajarkan
wahyu kepada para sahabat dan membina kefahaman mereka. Inilah lokasi
di mana sesi usrah, musyawarah,muayashah (kebersamaan) danqadhaya(perbincangan masalah) diantara Nabi S.A.W dan 40 para sahabat berlaku.
Inilah nukilan pendek kisah seorang pemuda daripada suku kaum Makhzum,
Abu Abdillah al-Arqam bin Abi al-Arqam al-Makhzumi. Pemuda yang ketujuh
digelar as-Sabiqun al-Awwalun, hanya berusia 16 tahun ketika
memeluk Islam di saat dakwah baru sahaja berputik di bumi Mekah.
Kisahnya tidaklah kerap menjadi buah mulut orang, hanya sekali-sekala
meniti di bibir para pejuang di era baru. Bukanlah harta atau kuda
perang yang disumbang, tetapi tempat tinggalnya yang menjadi cagaran
untuk memperoleh redha dari Allah S.W.T.
Sungguh besar fungsi Rumah Arqam Bin Abi al-Arqam, tempat bermulanya
proses pentarbiyahan Rasulullah S.A.W kepada para sahabat sehingga Islam
mampu menguasai dunia.
Pendidikan VS. Pengajaran
Dar al-Arqam bukanlah seperti rumah biasa. Dekornya tidak
mempunyai sofa lembut dan meja antik. Namun, ia dipenuhi dengan
rijal-rijal dakwah yang mendambakan sentuhan dan belaian daripada seorang murabbi. Setiap jiwa yang mendatangi Dar al-Arqam,
hatinya akan disentuh dan disucikan dengan wahyu Allah yang disampaikan
oleh Nabi S.A.W. Itulah proses tarbiyah – proses pendidikan di zaman
Rasulullah S.A.W.
Antara pendidikan dan pengajaran mempunyai perbezaan yang ketara. Orang
yang mengajar hanya menyampaikan sahaja, tidak kisah sama ada orang yang
menerima itu faham atau tidak apa yang diajarkan. Proses pengajaran
juga lebih banyak menggunakan akal untuk menerima apa yang diajarkan.
Manakala, pendidikan pula bukanlah proses sehari dua, malah
berpuluh-puluh tahun lamanya.
Si pendidik akan memberi didikan sehinggalah orang yang dididiknya itu
faham dan dapat mempraktikkan apa yang disampaikan. Elemen hati juga
amat penting dalam memahami apa yang disampaikan. Allah S.W.T telah
berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 151 (maksudnya):
“Sebagaimana Kami telah mengutus kepadamu seorang Rasul (Muhammad)
dari (kalangan) kamu yang membacakan ayat-ayat Kami, menyucikan kamu dan
mengajarkan kepadamu Kitab (al-Quran) dan Hikmah (Sunnah), serta
mengajarkan apa yang belum diketahui.”
Nabi S.A.W sebagai murabbi mentarbiyah para sahabat (mutarabbinya)
satu persatu, sedikit demi sedikit, satu wahyu ke wahyu berikutnya
secara tidak terburu-buru, supaya apa yang disampaikan baginda dapat
difahami dan diamalkan setiap mutarabbinya. Dalam pada itu, Rasulullah S.A.W juga ditarbiyah secara langsung oleh Allah S.W.T. Setiap murabbi itu juga adalah seorang mutarabbi. Akan ada murabbi lain pula yang akan mendidiknya. Begitulah wasilah pentarbiyahan Rasulullah S.A.W, mendidik para sahabat di Dar al-Arqam dalam bentuk nukleus-nukleus kecil (usrah) dan juga secara beramai-ramai seperti daurah.
Sepertimana proses pentarbiyahan yang telah diguna pakai dalam madrasah
Rasulullah S.A.W, itu jugalah yang perlu kita amalkan dewasa ini.
Kitalah yang perlu menyambung tugas pentarbiyahan ini, saling ingat
memperingati antara satu sama lain. itulah fungsinya pendidikan atau
tarbiyah ini kepada kita, supaya kita sentiasa diingatkan ketika ada
yang terlupa dan terlalai.
Kecemerlangan Luar Biasa!
Institusi pendidikan Rasulullah S.A.W. ini bukanlah sesuatu yang kuno
dan tidak boleh diguna pakai di zaman ini. Walhal, dengan cara inilah
yang telah menyebabkan Islam pada suatu ketika dahulu telah menjadi World Order atau Ustaziyatul ‘Alam kepada dunia. Dengan cara usrah dan daurah inilah, agama ini mempunyai pendokongnya – qaedah sulbah yang sentiasa memperjuangkannya.
Mana mungkin, Islam ada tulang belakang seperti Uthman bin Affan yang sangat banyak menginfakkan hartanya fi sabilillah.
Mana mungkin Saidina Hamzah sanggup berjihad mempertahankan Islam sehingga akhirnya syahid di medan Uhud.
Jika tidak kerana pentarbiyahan sebegini, mana mungkin Bilal bin Rabah
sanggup menahan panas terik matahari atas dasar mempertahankan
keimanannya. Inilah para graduan yang lahir dari madrasah Rasulullah
S.A.W, yang berjaya dengan cemerlang dalam setiap mehnah yang dihadapinya, tidak mudah gentar dan putus asa, serta sentiasa cakna dengan isu umat di sekeliling mereka.
Institusi tarbiyah ini yang tidak hanya berlegar di zaman Rasulullah
S.A.W sahaja, malah ia berterusan hingga ke zaman Khulafa’ ar-Rasyidin,
yang kemudiannya berkembang hingga ke zaman Umayyah dan akhirnya
mencecah ke darjah yang paling tinggi pada zaman Abbasiyah.
Begitulah kisah kecemerlangan tamadun Islamiyah yang dicapai melalui
proses pentarbiyahan yang dimulakan oleh Rasulullah S.A.W. Proses
tarbiyah yang mesti dilalui oleh setiap seorang dari kita. Daripada
tarbiyahlah, kita memahami tujuan penciptaan kita. Dengannya jugalah
kita menjadi manusia berpotensi yang tidak hanya memikirkan mengenai
kehidupan sendiri. Jangan hanya menjadi manusia yang menunggu-nunggu
bila tarbiyah tiba, tetapi berusahalah mencarinya. Benarlah firman Allah
S.W.T. dalam surah al-An’am ayat 125 (maksudnya):
“Barang siapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah, Dia akan
membukakan dadanya untuk menerima islam. Dan barang siapa
dikehendaki-Nya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak,
seakan-akan dia sedang mendaki ke langit. Demikianlah Allah menimpakan
seksa kepada orang-orang yang tidak beriman.”
Tidak ada komentar:
Posting Komentar