MEMBERI SALAM KEPADA WANITA
Soalan:Kami adalah mahasiswi-mahasiswi yang menuntut di salah sebuah universiti. Sudah menjadi kebiasaan kepada kami apabila para profesor datang, mereka akan memberi salam dan kami menjawabnya dengan sebaik-baiknya atau seperti yang diucapkan sebagaimana yang diperintahkan Allah s.w.t.
وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا
Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). (Surah al-Nisa`: 86)
Kami mempercayai bahawa ayat di atas bukan khusus kepada kaum lelaki sahaja. Tetapi salah seorang profesor kami tidak mengikuti kebiasaan ini dan beliau tidak memberi salam kepada kami. Pernah sekali secara terang-terangan saya bertanya kepadanya: Mengapa tuan tidak memberi salam kepada kami? Lalu beliau menjawab, memberi salam kepada wanita tidak harus mengikut syara’ dan suara wanita adalah aurat! Bagaimanapun beliau sebagai pensyarah kami, bercakap-cakap dengan kami dan kami bercakap-cakap dengannya, beliau bertanya kami menjawab dan sebaliknya. Kami sering berbincang dalam banyak perkara tanpa beliau mempertikaikan perbincangan tersebut. Jadi mengapa pula memberi salam sahaja yang ditegah? Adakah benar suara perempuan itu aurat, walaupun untuk menjawab salam atau ucapan-ucapan baik yang lain dalam keadaan menjaga adab-adab yang dituntut pada wanita muslimah ketika berdialog dengan bukan mahram? Continue Reading
Ust. Abdul Kadir
Soalan:
mintak jasa baik ustaz untuk takhrij hadis di bwh:
makanlah dengan tiga jari (adakah adab ini juga terpakai dalam memakan nasi?)
Jawapan:
Hadith tentang Nabi S.A.W. makan dengan 3 jari diriwayatkan antaranya oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya, al-Tirmizi, Abu Daud, Ahmad dan al-Darimi. Continue Reading
makanlah dengan tiga jari (adakah adab ini juga terpakai dalam memakan nasi?)
Jawapan:
Hadith tentang Nabi S.A.W. makan dengan 3 jari diriwayatkan antaranya oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya, al-Tirmizi, Abu Daud, Ahmad dan al-Darimi. Continue Reading
Ust. Abdul Kadir
Hadith Kedua1. Sememangnya ada hadith yang melarang bernafas di dalam bekas makanan dan minuman. Hadith tersebut ialah:
إذا شرب أحدكم فلا يتنفس في الإناء
Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu minum, maka jangan dia bernafas di dalam bekas.” (HR al-Bukhari)
Daripada Ibn ‘Abbas ra, Nabi katanya:
نهى أن يتنفس في الإناء أو ينفخ فيه
Maksudnya: Bahawasanya Nabi saw melarang daripada bernafas di dalam bekas (makanan atau minuman) dan meniup di dalamnya.” (HR al-Tirmizi dan Abu Daud, al-Albani mensahihkannya di dalam Sahih al-Jami’) Continue Reading
TIDAK diharamkan seseorang kencing berdiri,
terutamanya apabila adanya keperluan. Namun begitu kencing secara duduk
itu adalah sunat kerana itulah kebiasaan yang dilakukan oleh Nabi S.A.W.
berdasarkan hadith daripada ‘Aisyah R.A.:
مَنْ حَدّثَكُمْ أنَّ النَّبِيَّ صَلى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَبُوْلُ قَائِمًا فَلَا تُصَدِّقُوْهُ ،
مَا كَانَ يَبُوْلُ إلَّا قَاعِداً
Maksudnya: “Sesiapa yang menceritakan kepada kamu yang Nabi
S.A.W. pernah kencing berdiri, maka janganlah kamu mempercayainya,
tidaklah baginda kencing melainkan dengan duduk.” (HR al-Tirmizi,
dan beliau berkata: “Hadith ini adalah yang paling sahih di dalam bab
ini.” Hadith ini juga di sahihkan oleh al-Albani di dalam sahih Sunan al-Tirmizi) Continue Reading
Salam,
Boleh bantu tafsirkan ayat berikut;
ASH-SHAAFFAAT:141(maksudnya);
” kemudian ia ikut berundi*lalu dia termasuk orang-orang yang kalah dalam undian”.
*Undian itu diadakan kerana muatan kapal itu sangat penuh.Kalau tidak mungkin akan tenggelam.Oleh sebab itu diadakan undian.Siapa yang kalah dalam undian itu dilemparkan ke laut.Yunus a.s termasuk orang-orang yang kalah dalam undian tersebut sehingga ia dilemparkan ke laut.
Dari apa yang saya faham mengenai ayat ini proses mengundi dilakukan untuk menentukan nasib seseorang samada perlu dilemparkan ke laut atau pun tidak..
Jadi soalan saya;
1- Adakah dibolehkan mengundi nasib pada zaman nabi Yunus a.s?
2- Sekiranya proses seperti di atas dilakukan di zaman kita ini adakah kita dikira berdosa sebab ada larangan untuk mengundi nasib oleh baginda nabi saw?
3- Dalam keadaan darurat seperti situasi nabi Yunus diatas adakah dibolehkan untuk kita melakukan undian nasib pada zaman setelah jelas larangan nabi muhamad saw?
4- Saya ada mencuba untuk bertanya di al-qayyim.net tapi tak temu kat mana nak klik untuk bertanyakan soalan,sebab dinyatakan disitu dibolehkan bertanya tanpa mendaftar?Boleh sesiapa yang tahu bantu saya?
Jazakallahu khairan
jawapan:
Continue Reading
Boleh bantu tafsirkan ayat berikut;
ASH-SHAAFFAAT:141(maksudnya);
” kemudian ia ikut berundi*lalu dia termasuk orang-orang yang kalah dalam undian”.
*Undian itu diadakan kerana muatan kapal itu sangat penuh.Kalau tidak mungkin akan tenggelam.Oleh sebab itu diadakan undian.Siapa yang kalah dalam undian itu dilemparkan ke laut.Yunus a.s termasuk orang-orang yang kalah dalam undian tersebut sehingga ia dilemparkan ke laut.
Dari apa yang saya faham mengenai ayat ini proses mengundi dilakukan untuk menentukan nasib seseorang samada perlu dilemparkan ke laut atau pun tidak..
Jadi soalan saya;
1- Adakah dibolehkan mengundi nasib pada zaman nabi Yunus a.s?
2- Sekiranya proses seperti di atas dilakukan di zaman kita ini adakah kita dikira berdosa sebab ada larangan untuk mengundi nasib oleh baginda nabi saw?
3- Dalam keadaan darurat seperti situasi nabi Yunus diatas adakah dibolehkan untuk kita melakukan undian nasib pada zaman setelah jelas larangan nabi muhamad saw?
4- Saya ada mencuba untuk bertanya di al-qayyim.net tapi tak temu kat mana nak klik untuk bertanyakan soalan,sebab dinyatakan disitu dibolehkan bertanya tanpa mendaftar?Boleh sesiapa yang tahu bantu saya?
Jazakallahu khairan
jawapan:
Continue Reading
apkah adab2 dlm masjid, berdasarkan sunnah rasul..ade yg kata x bleh lunjur kaki arah kiblat bila dlm surau betulke?
jawapan:
Continue Reading
jawapan:
Continue Reading
assalam mualaikum wrt…
ana nak tanya sikit pasal makan menggunakan tangan kiri ni, adakah dikira kita makan menggunakan tangan kiri kalau kita makan kedua-dua belah tangan, cthnya seperti makan buger yang mana kita menggunakan kedua2 belah tangan. atau pun yang dikira menggunakan tangan kiri itu jikalau kita menggunakan tangan kiri semata2…?dan apa dalil2 dan hukum nya?
baarakAllah hufik. Continue Reading
Tidak ada komentar:
Posting Komentar